BRANDS ARE LIKE BANDS
Door Floris Cornelissen
Ontdek waarom sterke merken lijken op iconische bands.
En hoe een sterke merkbeleving zorgt voor fans.
Bij Whoohaa hebben we een liefde voor muziek. Niet voor niets is een van onze mantra’s: Brands are like bands en zijn onze visitekaartjes plectrums. Want een goede band of artiest heeft een eigen geluid, een herkenbare stijl, soms zelfs een complete subcultuur met eigen codes, symbolen en taal. En ze hebben natuurlijk fans. Hardcore fans die hen overal achterna reizen. Of een hele generatie, zoals de Swifties, die in je merch loopt en al je muziek opnieuw koopt op gekleurd vinyl. En let’s be honest, dat wil je als merk toch ook.
Klanten
zijn leuk,
fans zijn
beter.
Want fans zorgen voor nieuwe fans. Ze zijn de missionarissen van de 21e eeuw. Kijk naar Patagonia. Zoveel mensen die zweren bij dat merk en per se die 3 in 1 jas van 799 euro moeten hebben. Zo ben je beschermd tegen snijdende poolwinden en moesson-achtige regenbuien. Ook al kom je nooit voorbij de zestigste breedtegraad.
Inmiddels is Patagonia zó mainstream geworden dat hun fans, net als bij een band die opeens te groot werd, massaal overstappen op niche of indie labels zoals Arc’teryx, Norrøna of het Amsterdamse Cortazu.
Dikke logo’s
Een van de overeenkomsten tussen sterke merken en iconische bands is dat ze een heel herkenbaar logo of visual identity hebben. Soms is dat genoeg om een fan te worden. Neem Metallica, een van mijn favoriete bands. Zij verkochten de licentie van hun merk aan H&M. Sad but true. Ineens liepen meisjes, vermoedelijk ook Swifties, rond met een ‘metallic shirtje’ met een originele Pushead graphic. ‘Seek and destroy’, dacht de metal militia.
NEW Amsterdam Surf Association
En soms heb je het niet in de hand. Dan is je merk, logo en subcultuur gewoon te cool. Right time. Right place. Right coolness. Meet New Amsterdam Surf Association. Een surfmerk uit Amsterdam, golfsurfen voor alle duidelijkheid. Ondanks dat het merk echt in de surfroots staat, wordt het vooral gedragen door pillenslikkende tech house lovers linksvoor op DGTL. Het werd zelfs zo extreem dat NASA de draak met zichzelf stak: ‘I don’t surf, I just like the brand’.
Van Brand Experience
naar Fandom
Studio A24 Films is dan wel geen band, maar ze weten wel fans aan zich te binden door de juiste merch en brand experience. Zo konden liefhebbers van de film Civil War miniatuursoldaatjes van de cast kopen. En was de BDSM halsband van Halina Reijn’s Babygirl in no time uitverkocht. Maar ook de in een teamscall vermomde PR stunt met Timothée Chalemet voor zijn aankomende film Marty Supreme is een sterk staaltje merkbeleving. A24 snapt hoe brand experience, oog voor detail en worldbuilding leidt tot fandom.
“Het klinkt allemaal fout, en dat zou het bij elke andere band ook zijn, maar hier klopt het.”
Absolute merkspecialisten zijn Rammstein. Wie ooit naar een concert is geweest, weet het: gründliche markenerlebnis. De zwarte trucks, de zwarte rook uit zuilen die Albert Speer-achtig aandoen. De zwarte confetti die als as neerdwarrelt over het publiek. Roadies in zwarte uniformen met matzwarte Stahlhelmen die gitaren aanreiken. Het klinkt allemaal fout, en dat zou het bij elke andere band ook zijn, maar hier klopt het. Want Rammstein flirt altijd met fout, zoekt de controverse op en gaat er vaak overheen (ja, ook de leadzanger). Maar wat je ook van de zanger of de muziek vindt, elke marketeer en brand director kan alleen maar een buiging maken voor de details, consequente doorvoering en totale ervaring. Dit is Brand Harmony®.
Van klanten naar fans
Wil je nou ook fans in plaats van klanten? En T-shirts met jouw logo linksvoor op een festival? SMS ‘BRANDHARMONY AAN’ naar Whoohaa. En we checken gratis jouw Brand Harmony.